برخی مواقع زمانی که برای معالجه دندان خود به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید ممکن است به شما توصیه کند که دندان‌های خود را جرم‌گیری کنید. این روش به‌طورکلی همراه با تمیزکاری ریشه انجام می‌شود.

جرم‌گیری دندان به درمان بیماری مزمن پریودنتال (که در اصطلاح دیگر بیماری لثه نامیده می‌شود) کمک می‌کند. جرم‌گیری دندان اغلب با بیش از یک‌بار مراجعه به دندانپزشکی انجام می‌شود و می‌تواند به دلیل  شدت بیماری مزمن پریودنتال شما و اگر لثه‌های عقب‌رفته دارید، به بیهوشی موضعی نیاز داشته باشد.

چه زمانی به جرم‌گیری دندان نیاز داریم؟

اگر دهان شما دارای علائم بیماری مزمن پریودنتال است، دندان‌پزشک شما جرم‌گیری دندان را به شما توصیه می‌کند. این روش‌ها می‌تواند به جلوگیری از اثرات مضر این بیماری و حفظ سلامت دهان کمک کند.

جرم‌گیری دندان

بیماری مزمن پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاک باعث می‌شوند لثه از دندان‌ها دور شود. این باعث می‌شود حفره‌ها پر از چرک بین دندان‌ها و لثه‌های شما رشد کنند و باکتری‌های بیشتری می‌توانند در آنجا رشد کنند که با مسواک زدن در خانه نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید. به همین دلیل استفاده از نخ دندان به‌طور مرتب برای رسیدن به نقاطی که مسواک نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، بیماری مزمن پریودنتال می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• از دست دادن استخوان و بافت
  • از دست دادن دندان
  • شل شدن دندان‌ها
  • داشتن دندان‌های متحرک

بیماری مزمن پریودنتال تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال ایالات‌متحده بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از دلایل ایجاد این بیماری عبارت‌اند از:

• داشتن بهداشت نامناسب دندان
  • افراد سالخورده
  • تغییرات در هورمون‌ها
  • تغذیه نامناسب
  • سابقه خانوادگی
  • سایر شرایط پزشکی

شما ممکن است حفره‌های پر از چرک عمیقی بین لثه‌ها و دندان‌های خود با بیماری مزمن پریودنتال تجربه کنید، اما علائم دیگری از این بیماری وجود دارد، ازجمله:

• خونریزی لثه
  • لثه‌های ملتهب، قرمز یا حساس
  • تغییر دندانهای دائمی
  • تغییر در نیش شما

هنگام جرم‌گیری دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

جرم‌گیری دندان را می‌توان در مطب دندان‌پزشک به‌صورت سرپایی انجام داد. ممکن است لازم باشد یک یا چند قرار ملاقات برای این جرم‌گیری دندان خود انجام دهید که بستگی به‌شدت شرایط شما دارد.

دندان‌پزشک شما ممکن است نیازی به استفاده از بی‌حسی موضعی داشته باشد تا ناراحتی عمل را کاهش دهد. اگر نگران درد هستید، این موضوع را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

دندان‌پزشک شما ابتدا جرم‌گیری دندان را انجام می‌دهد. این شامل تراشیدن پلاک از روی دندان‌ها و حفره‌های چرکی بزرگ است که بین دندان‌ها و لثه شما ایجادشده است.

جرم‌گیری دندان

در مرحله بعد، دندان‌پزشک جرم‌گیری دندان را انجام می‌دهد. دندان‌پزشک شما با استفاده از ابزاری برای جرم‌گیری، ریشه دندان را صاف می‌کند. این صافکاری به لثه‌ها کمک می‌کند تا دوباره به دندان‌های شما متصل شوند.

دندان‌پزشک شما ممکن است بسته به‌سلامت دندان و لثه، درمان اضافی را نیز توصیه کند. دندان‌پزشک شما ممکن است از عوامل ضد میکروبی در دهان شما استفاده کند یا آنتی‌بیوتیک خوراکی برای شما تجویز کند که برای چندین روز برای بهبود سریع‌تر استفاده کنید.

دندان‌پزشک شما همچنین ممکن است فرایندی به نام  مدولاسیون میزبان بر روی لثه شما انجام دهد که در آن داروی اضافی مستقیماً در درون لثه شما ریخته می‌شود تا کمک کند تا اثرات منفی پریودنتیت طولانی‌مدت را اصلاح کند یا احتمال عفونت به دنبال عمل را کاهش دهد.

از ابزارهای سنتی به‌طورمعمول برای انجام عمل استفاده می‌شود. اما ابزارهای دیگری نیز برای جرم‌گیری دندان وجود دارد مانند لیزر و دستگاه‌های اولتراسونیک. دندان‌پزشک شما همچنین ممکن است یک ضدعفونی کامل دهان را توصیه کند.

با کاهش حفره‌های چرکی که از طریق جرم‌گیری بین دندان‌ها و لثه ایجاد می‌شود، خطر ابتلا به از دست دادن دندان، استخوان و بافت مرتبط با بیماری مزمن پریودنتال را کاهش می‌دهید.

خطرات جرم‌گیری دندان چیست؟

خطرات جرم‌گیری دندان حداقل است. ممکن است به دنبال این روش در معرض عفونت قرار بگیرید، بنابراین دندان‌پزشک ممکن است یک آنتی‌بیوتیک یا دهان‌شویه ویژه برای چند روز یا چند هفته برای شما تجویز کند. به دنبال جرم‌گیری دندان در صورت مشاهده موارد زیر سریعاً با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید:

• بدتر شدن درد
  •  تب داشتن

بعد از عمل و همچنین حساسیت در لثه‌ها ممکن است چند روز احساس درد و حساسیت کنید. عوارض جانبی این روش باید طی چند هفته برطرف شود. اگر این کار را نکردند، با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید.

انتظارات بعد از جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری دندان و ریشه ریزی ممکن است در بیش از یک ملاقات به مطب دندان‌پزشک صورت گیرد. دندان‌پزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که این روش هیچ عارضه‌ای مانند عفونت ایجاد نکرده باشد. اگر حفره‌های چرکی شما کوچک نشود، دندان‌پزشک ممکن است توصیه کند که آن‌ها را جراحی کنید.

پس از جرم‌گیری دندان، باید مراحل مراقبت از دهان و دندان را از سر بگیرید. این شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و کشیدن نخ دندان به‌طور منظم است. همچنین باید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید و برای پاک‌سازی منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از بازگشت بیماری جلوگیری کند.

جرم‌گیری دندان

درواقع، شما به‌احتمال‌زیاد در یک برنامه تمیز کردن نگهداری پریودنتال قرار خواهید گرفت و هر سه تا چهار ماه یک‌بار برای تمیز کردن منظم دندان‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

جرم‌گیری دندان یکی از روش‌های معمول برای درمان بیماری مزمن پریودنتال است. دندان‌پزشک شما می‌تواند این روش سرپایی را در مطب دندان‌پزشک با بی‌حسی موضعی یا بدون آن انجام دهد.

برای انجام مراحل ممکن است به بیش از یک قرار ملاقات نیاز داشته باشید. به دنبال این روش برای چند روز یا یک هفته ممکن است عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنید.

بیشتر مطالعه کنید… ارتودنسی دندان