حتما برای شما یا یکی از افراد خانواده‌تان پیش آمده که با درد ناگهانی دندان مواجه شده‌اید و یا در ساعات نیمه شب مشکل دندان درد شدیدی در شما به وجود آمده است و درد به قدری زیاد بوده که نمی‌توانستید تحمل کنید تا در روز بعد از دکتر وقت ویزیت گرفته و به او مراجعه کنید. برای انجام چنین خدماتی می‌توانید از دندانپزشکی شبانه روزی استفاده کنید. معمولا در هر محله و منطقه‌ای یک کلینیک دندان پزشکی شبانه روزی وجود دارد که می‌تواند اقدامات حرفه‌ای دندان را در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته برای مردم انجام دهد.

معمولا دندانپزشکی‌های شبانه روزی در موارد اضطراری دندانپزشکی کاملا تخصص دارند و در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته کار می‌کنند تا مطمئن شوند که وقتی بیمار بیشترین نیاز را به آن‌ها دارد، حضور داشته باشند و آماده خدمت رسانی باشند. مسلما وقتی یک درد ناگهانی بر روی دندان به وجود می‌آید، شما به دنبال مراکز دندانپزشکی شبانه روزی می‌روید چون در غیر این صورت می‌توانید صبر کنید تا فردای همان روز از پزشک متخصص خودتان وقت گرفته و به او مراجعه کنید. پس بیشترین مراجعه به دندانپزشکی‌های شبانه روزی به دلیل درد نابهنگام دندان است.

شایع‌ترین موارد اضطراری دندانپزشکی

همان‌طور که گفتیم دندانپزشکی‌های ۲۴ ساعته معمولا در نزدیکی هر محله قرار دارند و می‌توانند بیماران را درمان کنند. وقتی که خیلی احساس درد می‌کنید یا حتی احساس ناراحتی جزئی می‌کنید و نمی‌توانید از دندان‌پزشکان متخصص خود وقت ویزیت بگیرید، می‌توانید از طریق دندانپزشکی شبانه روزی و ۲۴ ساعته مشکل خود را حل کنید. مواردی که افراد در صورت مواجه شدن با آن‌ها به دندان پزشکی های ۲۴ ساعته مراجعه می‌کنند عبارت‌ اند از:

• کشیدن دندان‌ها
  • جراحی دهان یا ناراحتی
  • آبسه دندان
  • ایجاد حفره دندان
  • پر کردن دندان از دست رفته
  • تاج گمشده
  • کاشت دندان
  • دندان ترک خورده
  • دندان درد
  • پروتزهای شکسته
  • موارد اضطراری ارتودنسی
  • اورژانس دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی شبانه روزی چه مزایایی دارد؟

به زبان ساده و در دو کلمه می‌توان گفت که وجود دندانپزشکی اورژانسی یا شبانه روزی، صرفه جویی در زمان ایجاد می‌کند و درد شما را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید صبوری کرده و منتظر باز شدن کلینیک تخصصی دندانپزشکی خودتان باشید؛ اما آیا می‌توانید و یا می‌خواهید که درد و رنج متحمل شده از طریق دندانتان را تحمل کنید؟ اگر نمی‌توانید، پس با استفاده از کلینیک‌های دندانپزشکی ۲۴ ساعته شبانه روزی مشکل دندان خودتان را حل کنید. دندان‌پزشکان این مراکز در تمام روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند و آماده خدمات رسانی به شما هستند.

دندانپزشکی شبانه روزی-2

بیشتر بخوانید… قیمت لمینت برای دندان چقدر است و به چه شرایطی وابسته است؟

اورژانس دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی اورژانسی برای کاهش درد، توقف خونریزی یا جلوگیری از آسیب به بدن اقدامات لازم و مربوطه را انجام دهد. موارد اضطراری بیشتر اوقات به دلیل آسیب‌های ضربه‌ای ایجاد می‌شوند؛ اما باز هم باید بگویم که می‌تواند در نتیجه نادیده گرفتن طولانی مدت بهداشت دهان و دندان و حفظ آن‌ها باشد. اکثریت مواردی که اورژانس دندانپزشکی صورت می‌گیرد به دلیل پوسیدگی دندان، پریودنتیت و عفونت دندان است. اورژانس فوری دندانپزشکی یکی از زیر مجموعه‌های دندانپزشکی ریال اورژانس دندانپزشکی و دندانپزشکی‌های شبانه روزی است که مواردی را برطرف می‌کند که نیاز به اقدام سریع دارند و به این معنی است که حدود یک ساعت برای درمان وقت دارید.  موارد اضطراری و فوری معمولا درد شدیدی دارند و چند کار وجود دارد که می‌توانید از خانه تا رسیدن به اورژانس فوری دندانپزشکی انجام دهید؛ اما ممکن است کافی نباشد. پس باید در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید. اقدام نکردن ممکن است به معنای از دست دادن دندان و آسیب جدی به سلامتی و یا حتی خطر برای زندگی شما باشد.

اقدامات اورژانس فوری دندان پزشکی

موارد اضطراری فوری باید ظرف چند ساعت درمان شوند. همچنین اقدامات اورژانس فوری دندان پزشکی معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

1. کشیدن دندان
  2. عفونت دندان
  3. درد صورت
  4. خونریزی بافت لثه

همچنین خطر ابتلا به عفونت جدی بستگی به موارد مختلفی دارد و می‌توانید با استفاده از محلول‌ها و روش‌های خانگی آسیب را کنترل کرده و درد را هم کنترل کنید؛ اما باید باز هم به پزشک مراجعه کنید.

اورژانس فوری دندانپزشکی چه اقداماتی را انجام نمی‌دهد؟

• بازدید منظم برای چک کردن و تمیز کردن دندان
  • یادآوری بازدیدها
  • عکس‌برداری از دندان به صورت معمولی
  • درمان‌های پیشگیرانه
  • بازدیدهای منظم برای بررسی ارتودنسی و بریس ها
  • درمان حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندانی که دردناک نیستند.
  • کشیدن دندان‌هایی که دردناک نیستند.
  • دندانپزشکی ترمیمی از جمله درمان ضایعات پوسیدگی بدون علامت
  • اقدامات زیبایی دندانپزشکی

اگر شما یکی از مواردی که در بالا عنوان شد را داشته باشید می‌توانید با خیال راحت صحبت کنید تا از پزشک متخصص دندان‌پزشک خود وقت بگیرید و نیازی به رفتن به مراکز شبانه روزی ندارید.

بی نیاز شدن از موارد اضطراری دندانپزشکی

موضوع پیشگیری همیشه بهترین اقدامی است که قبل از درمان می‌توانید انجام دهید. مخصوصا وقتی صحبت از سلامتی شما در میان می‌آید. چون باید مراقب دهان خود باشید، دقیقا مانند سایر اعضای بدنتان. برای جلوگیری از صدمات جسمی از فعالیت بدنی بدون محافظ دندان در دهان خودداری کنید و از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. منظور از این جمله این است که از دندان خود به عنوان باز کردن درب بطری، نوشابه، سوراخ کردن یا بریدن نوار چسب یا شکاندن آجیل استفاده نکنید.

همچنین با معاینه و بررسی‌های منظم از ایجاد پلاک پوسیدگی و عفونت در دندان خود جلوگیری کنید. چند هفته یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌هایتان را بررسی کند و اگر مشکلی بود قبل از اینکه باعث آزار شما شود، توسط دندانپزشکی حل شود. همچنین بهترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت دهان و دندان به طور مرتب است؛ یعنی پس از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید و روزی حداقل یک‌بار از دهان‌شویه استفاده کنید. پس نتیجه می‌گیریم که تا زمانی که می‌توانید باید از موارد مربوط به پیشگیری استفاده کنید؛ ولی اگر به مشکلات نابهنگام دندان گرفتار شدید، می‌توانید با استفاده از مراکز دندانپزشکی اورژانسی مشکل خود را حل کنید.

بیشتر بخوانید … متخصص ارتودنسی